Business | 26 Aug 2021

Dit is waarom blogs schrijven uw salon een boost geeft en zo schrijft u ze

Staat het blog van uw salon op een laag pitje? Vindt u de tijd niet om eraan te beginnen? Snapt u niet goed hoe u er precies één schrijft? Of lukt het maar niet elke maand uw aantal blogs neer te pennen? In dit artikel geven we een antwoord op al deze vragen zodat u eindelijk dankzij het schrijven van blogs nieuwe klanten kunt verwelkomen in uw salon of schoonheidsinstituut.

Dit is waarom blogs schrijven uw salon een boost geeft en zo schrijft u ze

Bloggen is een ideale manier om uw salon, instituut of spa in de kijker te zetten en daarbij is het ontzettend multifunctioneel. Zo kan een blog perfect gedeeld worden via een nieuwsbrief, op sociale media en natuurlijk uw website. Wie een beetje tijd steekt in het schrijven van een goed blog haalt er daarbij ook heel wat voordeel uit:

  • Het toont deskundigheid aan
  • Geeft expertise weer
  • Hogere score in Google
  • U komt betrouwbaar over
  • Subtiele reclame over uw producten en diensten

U leest het goed, door regelmatig kwaliteitsvolle blogs op uw website te plaatsen, zal Google u belonen met een hogere plaats in Google, waardoor uw instituut online makkelijker te vinden zal zijn. Dit zorgt er op zijn beurt voor dat er meer mensen naar uw website komen, ze langer op uw website blijven en er meer nieuwe klanten naar uw salon komen.

Weet u niet zo goed over wat u precies moet schrijven? Kijk dan naar de seizoensgebonden trends binnen uw expertise en schrijf deze op. Bedenk vervolgens per trend 5 interessante titels die u hierover zou kunnen schrijven en selecteer hier de beste uit. Kijk dan naar wat uw business aanbiedt qua diensten, zijn hier interessante zaken over waarover u uw doelgroep wenst te informeren? Of komen klanten telkens naar u met dezelfde vragen? Dit kunnen ook inspiratiebronnen zijn bij het schrijven van een blogartikel!

1. Plannen, plannen, plannen!

Tijdens deze contentbrainstorm kan u op voorhand elke maand één théma bepalen waarover u wilt schrijven. Analyseer daarbij welke trends die specifieke maanden aan bod komen. De maand december staat bijvoorbeeld helemaal in het teken van kerst, nieuwjaar- en nieuwjaarsresoluties. Plan daarbij 1 dag per maand in waar u tijd vrijmaakt om dit artikel tot in de puntjes voor te bereiden, zodat het helemaal klaarstaat om gepost te worden wanneer u maar wilt.

2. Geen verkoopdiscours

Wat mogelijke klanten afschrikt bij het lezen van een blog is toch wel een artikel waar standvastig geprobeerd wordt om een product of dienst te verkopen. Dit is helemaal niet de bedoeling hiervan! Hierin kan men zeker onderwerpen aanhalen die passen bij uw schoonheidssalon of instituut en de doelgroep die u daarmee wilt bereiken. Het hoofddoel blijft ze informeren en niet overhalen tot een koop.

3. Personal touch

Schrijf een blog met een persoonlijke touch, zodat de lezer het gevoel heeft dat die echt een stukje dat van u komt leest, zo leert hij u als het ware kennen. Het zorgt ervoor dat u vriendelijk en benaderbaar overkomt.

Door dat persoonlijke aspect worden ook klantrelaties opgebouwd. Uw klanten zullen dol zijn op een goed geschreven, informatieve en boeiende blog boordevol met het laatste nieuws, informatie en advies over alles dat met beauty te maken heeft. Hiermee onderscheidt u uzelf en maakt u uw ervaring en expertise duidelijk. Iedereen wil namelijk op de behandeltafel van een betrouwbare expert liggen.

13 tips voor een steengoed blog

  1. Bepaal een interessant onderwerp dat best bij uw business en doelgroep
  2. Maak een keywordanalyse van het onderwerp en probeer deze zoektermen te integreren in de tekst
  3. Begin met een begin, midden en slot
  4. Vergeet de storytelling niet! Maak er een boeiend verhaal van
  5. Consistance is key! Deel elke maand minstens één blog.
  6. Verdeel de tekst in paragrafen
  7. Schrijf iets waar uw lezers effectief iets aan hebben
  8. Maak de tekst niet te lang, 400 à 500 woorden is voldoende
  9. Gebruik opsommingstekens of bulletpoints  om de tekst vlot en leesbaar te maken
  10. Vergeet de kracht van beeld niet! Integreer foto’s, videos en grafieken in het artikel
  11. Think 360° C, plaats het blog niet enkel op de website, deel ze ook op sociale media of in de nieuwsbrief
  12. Maak uw blog persoonlijk, zet het team in de kijker of schrijf over persoonlijke ervaringen. Laat de klant met u als het ware online kennismaken
  13. Deel uw expertise
online kopen.